Η ζυγοστάθμιση τροχών είναι η διαδικασία που εξασφαλίζει την εξισορρόπηση του συνδυασμού ελαστικού-ζάντας, ώστε το βάρος των τροχών να κατανέμεται ομοιόμορφα γύρω από την περιφέρειά τους. Η ζυγοστάθμιση γίνεται με τοποθέτηση αντίβαρων στην κατάλληλη θέση, ώστε να πετύχουμε την ομοιόμορφη κατανομή της μάζας.

Ενας τροχός που δεν είναι ζυγοσταθμισμένος, δημιουργεί κραδασμούς και ταλαντώσεις  κατά την οδήγηση με αποτέλεσμα την σταδιακή  φθορά των ελαστικών αλλά και των συστημάτων διεύθυνσης και  ανάρτησης.
Ο οδηγός αντιλαμβάνεται το πρόβλημα όταν σε κάποιο εύρος ταχυτήτων αισθάνεται τρέμουλο στο τιμόνι ή και σε όλο το αμάξωμα. Όσο μεγαλύτερη είναι η ανομοιομορφία, τόσο πιο έντονο είναι το φαινόμενο, ενώ εμφανίζεται και σε μικρότερες ταχύτητες.
Πέρα από τη δυσφορία που προκαλεί σε οδηγό και επιβαίνοντες, οι συνεχείς ταλαντώσεις προκαλούν και αυξημένη φθορά στα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου, καθώς επίσης και αυξημένη και ανομοιόμορφη φθορά στα ελαστικά.

Κατά την διαδικασία ζυγοστάθμισης κάθε τροχός βγαίνει από το αυτοκίνητο και τοποθετείται στο μηχάνημα της ηλεκτρονικής ζυγοστάθμισης. Το μηχάνημα δίνει κίνηση στον τροχό και υπολογίζει την ακριβή θέση και το βάρος που πρέπει να τοποθετηθούν τα αντίβαρα.

 

Διαφορές της Ζυγοστάθμισης με την Ευθυγράμμιση

Αρκετοί οδηγοί, ακόμα και έμπειροι που οδηγούν χρόνια, συχνά συγχέουν τις δύο έννοιες.

Η ζυγοστάθμιση των ελαστικών είναι η ρύθμιση που εξασφαλίζει την ισορροπία τους βάρους των ελαστικών με τις ζάντες, με αποτέλεσμα και οι τέσσερις τροχοί να περιστρέφονται χωρίς να προκαλούνται δονήσεις και κραδασμοί κατά την οδήγηση.

Η ευθυγράμμιση των τροχών ρυθμίζει την γωνία κλίσης των τροχών με βάση τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής του αυτοκίνητου μας, έτσι ώστε να έχουν πλήρη επαφή με το οδόστρωμα κατά τη κύλιση.