Η υπηρεσία Ευθυγράμμισης Τροχών Αυτοκινήτου περιλαμβάνει την διαδικασία ρύθμισης των γωνιών σύγκλισης, κάμπερ και κάστερ σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κάθε μοντέλου αυτοκινήτου.
Ρύθμιση γωνίας σύγκλισης
Η σωστή ρύθμιση στη σύγκλιση τροχών εξασφαλίζει την ομαλή κύλιση του αυτοκινήτου με πλήρη μετάδοσης της δύναμης του κινητήρα προς τους τροχούς, ομοιόμορφη φθορά των ελαστικών και οικονομία στην κατανάλωση καυσίμου. Η τυχόν λανθασμένη ρύθμιση των τροχών επηρεάζει την τροχιά του αυτοκινήτου και η οδήγηση γίνεται κουραστική.
Ρύθμιση γωνίας κάμπερ
Η γωνία κάμπερ ορίζει πόσο κάθετα ρυθμισμένοι είναι οι τροχοί προς το επίπεδο του δρόμου. Όταν έχουμε αρνητική γωνία κάμπερ το ελαστικό εφάπτεται στο οδόστρωμα περισσότερο με το εσωτερικό του πέλματός προκαλώντας φθορά, ενώ με θετική γωνία κάμπερ τα λάστιχα πατούν περισσότερο με το εξωτερικό του πέλματός τους, μειώνοντας την πρόσφυση και επιβαρύνουν τις αναρτήσεις. Η γωνία κάμπερ καθορίζεται από τον κατασκευαστή και το είδος του αυτοκινήτου για το βέλτιστο κράτημα, αίσθηση και άμεση επαναφορά του τιμονιού.
Ρύθμιση γωνίας κάστερ
Η γωνία κάστερ ορίζει τη διαφορά σε μοίρες μεταξύ μιας ευθείας κάθετης προς το έδαφος και του άξονα περιστροφής του τροχού. Είναι ιδιαιτέρως σημαντική για την ασφαλή συμπεριφορά του οχήματος του οχήματος καθώς παρέχει σταθερότητα σε μεγάλες ταχύτητες και τόσο σε ευθείες αλλά κυρίως κατά τις στροφές. Η γωνία κάστερ συνήθως δεν μπορεί να τροποποιηθεί, και κυρίως αφορά περιπτώσεις με αποκατάσταση της ισορροπίας μετά από ατύχημα.
Το αυτοκίνητο μετά την Ευθυγράμμιση έχει εμφανώς άριστη συμπεριφορά και κράτημα. Μεγάλη αλλαγή θα παρατηρήσει ο οδηγός στην συμπεριφορά του αυτοκινήτου ειδικά όταν κινείται σε βρεγμένο οδόστρωμα. Αυτό συμβαίνει καθώς μόνο όταν οι τροχοί “κάθονται” σωστά στο οδόστρωμα γίνεται σωστή αποβολή του νερού από τα ελαστικά, με αποτέλεσμα την καλύτερη πρόσφυση.
Τα αυτοκίνητα χρειάζονται ευθυγράμμιση περίπου κάθε 10.000–15.000 χλμ ή μία φορά τον
χρόνο. Αυτός είναι ο πιο συνηθισμένος κανόνας που προτείνουν συνεργεία και κατασκευαστές.
Ωστόσο αρκετές φορές η ευθυγράμμιση κρίνεται απαραίτητη όταν εμφανίζονται ενδείξεις όπως:
- “Τράβηγμα” τιμονιού ή αλλαγή στη συμπεριφορά του οχήματος με δυσκολία διατήρησης ευθείας πορείας.
- Ανώμαλη και ανομοιόμορφη φθορά ελαστικών σε κάποια πλευρά.
- Απουσία άμεσης και εύκολης επαναφοράς μετά από μια στροφή ή βέβαια οπτικά όταν το τιμόνι είναι σε θέση στροφής ενώ οδηγούμε σε ευθεία.
Διαφορές της Ευθυγράμμισης με την Ζυγοστάθμιση
Αρκετοί οδηγοί, ακόμα και έμπειροι που οδηγούν χρόνια, συχνά συγχέουν τις δύο έννοιες.
Η ευθυγράμμιση των τροχών ρυθμίζει την γωνία κλίσης των τροχών με βάση τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής του αυτοκίνητου μας, έτσι ώστε να έχουν πλήρη επαφή με το οδόστρωμα κατά τη κύλιση.
Η ζυγοστάθμιση των ελαστικών είναι η ρύθμιση που εξασφαλίζει την ισορροπία τους βάρους των ελαστικών με τις ζάντες, με αποτέλεσμα και οι τέσσερις τροχοί να περιστρέφονται χωρίς να προκαλούνται δονήσεις και κραδασμοί κατά την οδήγηση.




